2013-06-14

Karma's a bitch

När jag jobbade på Kos en kväll satt det två grek-stammisar i baren och drack i vanlig ordning. Efter en stund vänder sig den ena till mig och säger att han vill beställa två shots.

"Okej, vad vill du ha?" frågar jag. 
"Bestäm du", får jag som svar.

(För er som aldrig jobbat i bar kan jag berätta att det är bland det värsta som finns när gäster kommer och säger "gör vad du vill" eller beställer "nånting gott". Jag har INGEN ANING om vad du tycker är gott och har ungefär sjuhundraelva alternativ att välja mellan! Om du inte vet vad du är sugen på, hur ska jag veta det?)

Så när mannen sa att jag fick bestämma, så tänkte jag att, ja, ja, vill han att jag ska bestämma, då  jävlar tänker jag bestämma.

Så jag hällde upp två fyror Fernet. 

Som den sprit-novis jag var när jag kom till Kos så hade jag aldrig druckit Fernet själv. Men jag hade serverat det ett antal gånger, och hört tillräckligt mycket om det för att veta att det var riktigt jävla äckligt.

Jag tar betalt och ställer fram shotsen till mannen och hans vän. Samtidigt flinar jag lite skadeglatt för mig själv. Beställer man vad som helst, ja då kan man få vad som helst.

Fatta känslan när han vänder sig till mig och säger:

"Nej, nej. Det är inte till honom. Det är till dig och mig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar