2010-11-20

Migrän?

Har precis läst på lite om symptomen för migrän, och jag undrar om det inte är det jag har. Fick huvudvärk igår efter jobbet och den har inte tagit nåt uppehåll än.
Jag har aldrig riktigt vetat hur det ska kännas för att huvudvärken ska kallas just migrän, jag har alltid trott att det varit spänningshuvudvärk jag haft när jag känt så här. Men vissa symptom som vårdguiden säger är tecken på migrän; pulserande huvudvärk, ljud- och ljuskänslighet, att den kan vara upp till tre dygn, de stämmer alla in på mig. När jag tar alvedon fungerar det bara korta stunder, om det ens fungerar över huvudtaget (idag har det inte gjort det, även fast jag tagit fyra tabletter). Och majoriteten av gångerna när jag får sån här huvudvärk är det efter att jag haft en stressig vecka, eller när jag får lite extra ledigt från jobb eller livet i allmänhet, det är tydligen ofta då man får migränattacker; när man "slappnar av". Tydligen har även 70% av dem som får migrän någon nära släkting som också får det (hej storasyster).

Nu är frågan, vad ska jag göra med den här uppenbarelsen? Jag, fröken Caroline, får migränattacker. Hur mycket hjälper det egentligen att ha fått en "label" på min huvudvärk?
Jag kan ju till att börja med gottta mig i att det inte är så illa att jag blir illamående och kräks i alla fall, som tydligen många gör. Sen tänker jag nog testa på att investera i sån där speciell medicin mot just migrän, funkar det så är ju det hur bra som helst, då slipper jag gå runt i flera dagar med ont i huvudet som jag gör nu. Men förutom det finns det inte så mycket annat att göra än att fortsätta leva på som vanligt och hoppas att attackerna inte dyker upp alltför ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar