2014-11-20

Designuppdrag: Inbjudan till julbord


Mammas julgardiner!
Brorsan kom i helgen och frågade om jag kunde slänga ihop en inbjudan till ett julbord hans företag ska bjuda sina anställda på i jul. Självklart sa jag! Det är alltid roligt att få en anledning att designa lite.

Jag brukar alltid ha svårt att komma igång när jag får helt fria händer att göra nånting, men den här gången visste jag omedelbart vad jag ville göra. Eller en grej jag ville göra i alla fall.

Jag har ett par gamla julgardiner efter mamma som jag älskar, med världens sötaste små abstrakta tomtar på. Och jag har jättelänge tänkt att de där vill jag göra nånting av. Så efter lite finurlande i Photoshop fick jag ihop en liten digital tomte á la mammas gamla gardiner.

Sen var bara frågan hur jag skulle inkorporera honom med resten av kortet. Jag hade ju som sagt inga egentliga riktlinjer att gå efter förutom lite när/var/hur-information som skulle stå med. Så jag bestämde mig för att gå på ett less-is-more-tänk (inte direkt ovanligt för att vara mig) och efter ännu lite mer finurlande blev resultatet så här:

Ett design-element som inte tar för mycket fokus.
En rubrik som fångar ögat direkt och talar om vad det handlar om.
Och en ruta med den viktigaste informationen.
No more. No less.

Jag vet inte vad ni tycker men jag blev jättenöjd. Har dock inte visat den för Patrik än så kanske fortfarande blir lite ändringar. Blir det det så återkommer jag med uppdatering, annars lämnar jag er med denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar