2014-11-25

Övning ger färdighet

Så. Efter tre år som interaktionsdesignstudent (och egentligen bara lite över ett år då jag insett att jag faktiskt tycker om och kan "designa") så har jag insett att även jag har en egen designstil. Den består bland annat av väldigt mycket "platt design". (Som ni kan se på julkortet några inlägg tidigare.) Mycket raka linjer och inte så mycket skuggor. Gärna lite lek med typografin om det är möjligt.

När det kommer till webbdesign tycker jag väldigt mycket om den nyare trenden att använda ikoner för att illustrera saker. Jag brukar försöka använda ikoner tillsammans med text för att undvika missförstånd och samtidigt göra designen mer intressant. Men en sak jag känner att jag saknat när det kommer till att sätta personlig prägel på saker och ting är illustrationer.

Jag älskar illustrationer när jag kommer över det i andras designer. Spelar ingen roll om det är en webbsida, en affisch eller en powerpoint-presentation. Det gör intrycket så mycket mer spännande om det dyker upp en illustration tillsammans med texten för att understryka en poäng. Och emellanåt när jag sitter med ett designuppdrag kan jag få en jättetydlig bild över vilken typ av illustration jag skulle vilja använda. Och varje gång måste jag in och googla för att försöka hitta visionen jag har i huvudet då jag vet inte hur jag ska få ner den på papper. Något som, i nio av tio fall, inte fungerar då jag aldrig hittar exakt det jag letar efter.

Så. Efter att ha behövt tänka om ett flertal gånger pga brist på passande illustrationer har jag nu bestämt mig för att ta saken i egna händer och faktiskt börja rita lite själv. Och jag vet vad ni tänker. Jag kan inte rita! Men. Som så mycket annat så tror jag att det går att lära sig bara man ger sig fan på det. Visst, jag kanske inte blir den här generationens da Vinci, men nog ska jag kunna bli tillräckligt för att kunna få in lite personlighet i mina designer emellanåt. Och det jag tänkt börja med är något så enkelt som, streckgubbar!

Så här nedan ser ni några av mina första försök att bli varm i pennan genom att rita av streckgubbar som jag hittat på nätet som gör och känner olika saker.




Med nya appen Adobe Shape är det SUPERENKELT att
konvertera det man ritat på papper till vektoriserade
objekt att jobba med i Photoshop eller Illustrator.
SVINKUL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar