2014-12-03

"Det flesta av oss går bara upp på morgonen för att vi inte dog under natten"

Man kanske inte kan tro det baserat på rubriken på detta inlägg, men den här dagen har gått i webbdesignens och ekonomins anda.

Det började med att jag träffade en kontakt jag fått via Åza om ett webbdesignjobb. Det är på en liten webbyrå baserad i Enköping vars grafiker är sjukskriven på 75 procent. Vi kom fram till att jag ska få testa på att göra lite skisser åt dem för webbsidor de fått beställningar på (som sedan kommer implementeras av deras utvecklare). Och om allt går vägen och de är nöjda med mitt jobb lät de som att de kommer ha en hel del uppdrag jag skulle kunna göra fram tills dess att jag går på mitt nya "riktiga" jobb. (Som för övrigt blir den 19 januari.) Kommer bli skitkul!

På kvällen åkte jag förbi Åzas jobb och hämtade upp henne för en föreläsning om ekonomi och personlig utveckling (det är där citatet i rubriken kommer från). Syftet med föreläsning var att man skulle ta reda vad man vill ha i sitt liv för att berika det (kunna resa, ha mer tid till familjen, köpa hus, etc.) för att sen ta sig en funderare på vad man kan göra rent ekonomiskt för att ta sig dit. Det var intressant. Man fick sig en del tankeställare. I efterhand har det dock dykt upp lite tankar om huruvida det inte ligger något fuffens bakom det hela (föreläsningen var helt gratis med närmare 1000 besökare men avslutades med ett säljsnack om en utbildning de har som kostar över 20.000 kr). Men oavsett så har jag och Åza bestämt oss för att tillsammans aktivt försöka lägga en budget åt var och en av oss för att förhoppningsvis få en mer hållbar ekonomi med tydligare mål över vad vi vill ha ut i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar